Opdracht 1: Verwerkingsopdracht bij een jeugdboek

Titel: De kleine Johannes - Frederik van Eeden 

-       Eeden,F. V. (2006). De kleine Johannes. Amsterdan, Nederland: Salamander

Gekozen verwerkingsopdracht: D4

Samenvatting: 

De kleine Johannes vertelt het verhaal van Johannes die het echte leven leert kennen. Het is een ontwikkelingsroman dat in sprookjesvorm verteld wordt.

Het echte leven is echter niet wat Johannes voor ogen hield. Een elf Windekind leidt hem doorheen het verhaal waar Johannes steeds moeilijke keuzes moet maken. Deze keuzes gaan vaak over geloof, werkelijkheid en het slechte in de wereld. Johannes is leergierig en wil alles te weten komen over deze thema’s. Op het einde van het verhaal moet Johannes beslissen of hij in de werkelijkheid stapt of hij in zijn fantasieleven blijft, samen met Windekind. 

Verwerking van de opdracht: 

 

Beste Johannes

 

Niets is wat het lijkt. Ik weet dat je in een moeilijke fase ziet, maar vertrouw niemand. De mensen daarbuiten in die grote wereld zijn wreed. Ik snap dat je iets wil leren van de wereld, maar dat is misschien ons probleem: wij kunnen niets begrijpen van de wereld. Wanneer wij denken dat we een keuze hebben gemaakt, is deze al lang voor ons gemaakt. 

Ik ga je niet tegenhouden in je zoektocht naar antwoorden, maar besef dat het gevaar om de hoek schuilt. Jouw gedrag, jouw goedheid zal misbruikt worden. Het is heel nobel van jou dat je denkt iets te kunnen veranderen aan deze grote wereld, maar realiseer je waar je vandaan komt. Met onze afkomst, uit het platteland, zijn we juist slaven van de mensen uit die grote wereld.

Je was beter bij ons gebleven, weg van de vuile stad. Je kunt niet meer terug, maar besef dat wanneer ik zou kunnen, ik je nooit had laten gaan. Want op een dag waren we je kwijt. Je moeder en ik hebben misschien gefaald door je niets te vertellen over deze wereld, maar je vroeg er nooit achter. Je hield zo van de natuur en van het vredige leven hier.

Mijn goede raad is dat je moet oppassen wie je vertrouwt en neem je tijd om deze wereld te ontdekken. Maar wees nooit te beroers om je fouten te te geven, want je weet wat ik altijd zeg: 'Wie niet in staat is om een fout te maken, is tot niets in staat'. 

Wanneer je ook maar voelt dat je klaar bent met deze ontdekkingsreis, ben je altijd terug welkom. Voel je niet vervelend om ooit een stap terug te zetten, wij zijn er voor je.

Ik geef je nog een laatste wijsheid mee: sommige mensen maken slechte keuzes, maar daarmee zijn het nog geen slechte mensen. Het ga je goed!

 

Liefs

Je vader. 

 

Evaluatie van de opdracht:

Lezer: Doordat ik de brief koos als verwerkingsopdracht, had ik het gevoel dat ik een eigen standpunt aan het verhaal kon geven. Je kan als het ware een soort van frustratie van je afschrijven. Creativiteit is hierbij wel nodig, maar in principe zijn er geen foute antwoorden. Het is fijn dat je mening anders kan zijn, dan die van de schrijver.

 

Leerkracht: doordat er zoveel verschillende opdrachten zijn, was het niet gemakkelijk te kiezen. Wanneer je deze opdracht gaat geven aan een klas, moet je wel over een schrijfsterke klas beschikken,die creatief genoeg zijn in hun schrijven.

Doormiddel van deze brief kan je leerlingen hun eigen draai geven aan het verhaal en gaan ze hun gevoel kunnen uiten en eventueel frustraties die ze hadden bij het verhaal, kunnen vertalen in een brief.