Opdracht 10: mythen

Koning Midas en de ezelsoren

 

De mythe over koning Midas is alom bekend, zeker van naam. Maar hoe de mythe nu juist ging, wist ik niet meer echt. Dus voor mij was het aangenaam om deze mythe te lezen. Bij het lezen van mythes speelt mijn verbeelding een grote rol. Mythes zijn onrealistisch maar daarom wel zeer leuk om te lezen. Bij het lezen van deze mythe kreeg ik spontaan een beeld in mijn hoofd hoe hij er zou hebben uitgezien met zijn grote oren.

Wat mij vooral bijblijft is de gulzigheid van deze persoon. Ondanks dat deze mythe eeuwen en eeuwen oud is, is het eigenlijk een hedendaags verhaal en is deze mythe van toepassing op heel wat mensen. Mensen zijn vandaag de dag ook heel hebzuchtig. In deze mythe wordt verteld dat de wens die koning Midas neemt, heel dwaas is. Maar toch wil Midas absoluut alles in goud later veranderen. Dat wijst op egocentrische gedachten van Midas. Iets dat we in het heden nog is te zien. Je wordt gewaarschuwd voor wat je doet, maar luisteren doe je niet.

Midas vraagt om zijn gave terug weg te nemen aan Dionysos want hij verandert zaken in goud die hij liever niet in goud heeft (lees: eten en kind). Ondanks alle waarschuwingen vraagt Midas pas na vele ongelukken om zijn gave weg te nemen. Hij moet bij een rivier zich wassen. Vanaf dan zal hij een soberder leven leiden.

Dit vergelijk ik graag met een hedendaagse gevangenisstraf. Iemand die iets verkeerds heeft gedaan en daarvoor zal boeten in de gevangenis. Hij zal een beter leven leiden zogezegd, tot hij weer vrijkomt. Dit overkomt Midas ook. Hij kiest in een hoorspel voor Tmolos in plaats van Apollo, hierop krijgt hij van Apollo ezelsoren. Je kan eigenlijk zeggen dat Midas een soort van rebel is. Deze mythe zou evengoed een hedendaags jeugdverhaal kunnen zijn over een jonge die hebzuchtig en koppig is. 

Hamer van Thor:

 

De mythe over de hamer van Thor zal ongetwijfeld een van de bekendste mythes zijn uit de Edda. Ik vind het een ontzettend grappig verhaal met veel symboliek. Wanneer de hamer gestolen wordt door een reus, is Thor vastbesloten om deze terug te halen. Samen met Loki smeet hij een plannetje. Het is frappant dat hij dit met Löki doet, want in mijn ogen is niet de meest betrouwbare en houdt hij ervan om mensen in gênante posities te brengen.

Samen besluiten ze om Thor te verkleden in Freya, want als de reus trouwt met Freya dan krijgen ze de hamer terug. Zelf ziet ze dit niet zitten dus moet Thor het zelf maar doen. Hij doet dit tegen zijn zin maar hij wil zijn hamer terug.

Op de trouw zelf eet Thor enorm veel dat het de reus opvalt en vraagt aan hem waarom hij zoveel eet. Dit deel doet mij steeds denken aan het sprookje Roodkapje. Er zijn gelijkaardige elementen. Want dat deel komt letterlijk in het sprookje voor. In beide verhalen worden dan smoesjes verzonnen om te verdoezelen dat er iets aan de hand is.

 

Heel deze mythe wijst op een grote spottelijkheid. In alle Noorse mythen vind je wel een graad van spot toe naar minderwaardige wezens. Dit vind je een bijvoorbeeld Griekse mythes veel minder. Daar hanteren ze een respectvoller taalgebruik en zijn ze respectvoller in het verwijzen naar andere personen.