Opdracht 13: verslag boekpresentatie

Boek: Dijkstra, L. (2001). Wachten op Apollo. Rotterdam, Nederland: Lemniscaat. 

 

Presentatie

Link met het boek:

Toen we de opdracht kregen moest ik meteen aan dit boek denken. Leren kennen toen ik 11 jaar was. We moesten het lezen voor de lessen geschiedenis in de laatste klas van de lagere school. We hebben hier een toneel van gespeeld, waarbij ik het herdersjongen heb gespeeld. Het is een boek dat goed bruikbaar is bij de lessen geschiedenis. Want er wordt op een toegankelijke manier verschillende Griekse mythes vertelt en je krijgt een beeld van het dagelijkse leven in Griekenland op dat moment.

Het is een heel handig boek, er staat een begrippen lijst achteraan het boek en een overzicht van de verschillende goden in Griekenland. Voor de leerkracht geschiedenis onder ons is het heel bruikbaar voor lessen rond de Griekse geschiedenis.

 

Het verhaal:

Wachten op Apollo is een titel die de hoofdhandeling van het verhaal precies dekt: de hoofdpersoon van het boek, de bonte kraai Cornix4., staat voor het heiligdom in Delphi in de rij om een orakel van de god Apollo te ontvangen. Er staat een eenvoudige herdersjongen te wachten in de rij om bij het orakel van delphi te komen. Plots komt er een kraai, Cornix  genaamd, die ooit een prinses was maar veranderd is door de godin Minerva in een kraai,op zijn schouder gevlogen en vraagt of zij samen met hem mag wachten omdat zij ook bij het orakel wil komen. Tijdens het wachten vertelt de kraai verschillende Griekse mythes uit de de metamorfose van Ovidius. Deze mythes worden vertelt in prozavorm.

Cornix is best bespottelijk met de mythes. En vertelt dat ook goden met problemen te maken krijgen. Ze geeft ook sneren uit aan goden zoals aan apollo zelf: ‘Hij is veel minder groot dan wordt beweerd en, om eerlijk te zijn, veel minder sterk dan de verhalen je willen laten geloven. Eerder nogal een mietje.’ (blz. 39).

Het boek eindigt heel verrassend. De jongen blijkt niet te zijn wie hij zegt.

 

Belevingsvragen:

-       Hoe zou jij je voelen als je zoals cornix veranderd zou zijn in een kraai?

-       Welke karaktereigenschappen zou je de herdersjongen geven na dit fragment?

 

-       Welke sfeer roept dit fragment bij je op? 

 

 

Verslag boekpresentatie: 

Voor de boekpresentatie had ik ‘Wachten op Apollo’ van Lida Dijkstra. Dit boek vertelt de mythische verhalen uit de oudheid. De reden waarom ik dit boek heb gekozen, is omdat het mij altijd is bijgebleven als een boek dat ‘anders’ is. Deels omdat de mythes erin staan op een originele manier en mooi aan elkaar zijn geplakt.

Ik denk dat over het algemeen het boek in de klas redelijk goed onthaald is, zeker bij de studenten die ook geschiedenis studeren. Dat was ook een reden waarom ik het boek heb genomen. Dit boek is handig tijdens de lessen geschiedenis omdat de mythes op een toegankelijke manier worden verteld. Daarom voelde ik wel wat positieve reacties bij deze studenten. Maar ook bij andere studenten kwamen nog enkele vragen over het boek na de presentatie. Van hen had ik het minder verwacht.

De reacties die ik kreeg op de vragen waren zoals verwacht. Maar de leukste reactie die ik kreeg was na de presentatie. Twee studenten vroegen of ze het boek van mij mochten lenen omdat ze het zelf wilden lezen.

De opdracht zelf vond ik nuttig omdat je vooral van andere studenten heel veel nieuw materiaal leert kennen. Ik heb een aantal boeken leren kennen die ondertussen op mijn verlanglijstje staan. Maar ook voor mezelf vond ik dit een goede oefening. Je leert je appreciatie voor een boek mondeling verwoorden. Het feit dat het een boek moest zijn dat je nauw aan het hart lag of was bijgebleven, was een hulp om het spontaan te brengen. Ik denk dat deze opdracht ook perfect in de middelbaar kan worden ingezet. Zeker omdat leerlingen iets mogen kiezen wat ze echt leuk vinden.

 

Keuzelijst: 

 

-       Kenneth: Ik ontsnapte uit Auschwitz – Rudolf Vbra

Dit thema van boeken spreekt mij enorm aan. Het zijn vaak meeslepende verhalen die je echt in het boek trekken. Het is dan nog eens waargebeurd, dus dan ben ik helemaal verkocht. Staat bovenaan mijn lijst voor deze zomer.

 

-       Nine: Daar is hij weer – Timur Vermes

Aansluitend bij het vorige boek van Kenneth, is dit een boek dat mij weer aanspreekt. Ook weer rond hetzelfde thema, maar dit keer met de nodige dosis humor. Het idee van het verhaal vind ik al heel goed gekozen en lijkt mij enorm grappig.

 

-       Adriaan: Onze-Lieve-Vrouwe-Zeppeling – Ramses Nacer

Ik lees zelf te weinig poëzie. En deze dichtbundel spreekt mij wel aan omdat het over de stadsdichter van Antwerpen gaat. Nacer speelt al in zijn titel met poëzie, daarom dat het mij ook wel aanspreekt, alleen al door de titel.

 

-       Nuriz: Hij of Ik? -  Bettie Elias

Een boek met een maatschappelijk thema spreekt mij doorgaans snel aan. Kindsoldaten als thema voor een boek, vind ik gedurfd. De reden waarom ik het erbij zet is omdat ik wil zien hoe dit boek alles weergeeft. Ik ben altijd op zoek naar boeken die iets achterlaten, ik denk dat dit boek dat weleens zou kunnen.

 

-       Laura: Gij nu – Griet Op de Beeck

Ik vermeld dit boek in mijn lijst omdat ik wel benieuwd ben naar de kortverhalen en hoe ze verband houden met elkaar. Ik heb nog nooit zo’n boek gelezen dus prikkelt het mij wel om eens op ontdekking te gaan in dit boek.

 

-       Mattijs: Jane Eyre - Charlotte Brönte

Dit boek staat vermeld in mijn lijst omdat het weer een historische achtergrond heeft. Het dateert van enkele eeuwen terug en is verteld in de ik-vorm. Dat soort boeken zijn vaak zeer meeslepend. Het thema van het boek staat mij ook wel aan.

 

-       Simon: Hart van Goud – Luc Descamps

Het boek is een vrij persoonlijk verhaal dat verwijst naar een tragisch ongeluk. In het boek staan ook verschillende zelfgeschreven gedichten. Ik ben benieuwd hoe deze worden weergegeven in het verhaal.