Opdracht 6: verwerkingsopdracht bij een Nederlandse roman B

Boek: Inwijding - Veronica Roth

Roth, V. (2011). Inwijding. Houten, Nederland: Van Goor.

 

Samenvatting:

De samenleving waarin Beatrice Prior in leeft, is verdeeld in verschillende facties: zelfverloochening, eruditie, oprechtheid, onverschrokkenheid en vriendschap. Wanneer Beatrice ‘Triss’ zestien is, moet ze zelf een keuze maken tot welke factie zij behoort. Op het moment van de persoonlijkheidstest behoort ze, net als de rest van haar familie tot zelfverloochening. Uit haar persoonlijkheidstest blijkt dat ze echter nergens specifiek thuishoort, ze is afwijkend. Afwijkelingen worden gezien als een gevaar voor de samenleving, dus probeert ze zich schuil te houden bij onverschrokkenheid. In de hoop dat ze niet ontdekt wordt…

 

Verwerkingsopdracht: B1

Scrhijf een trailertekst van het boek: 

Wat als je iets bent, wat je liever niet bent? Wat als je door de samenleving niet wordt geaccepteerd wie je werkelijk bent? Wat als je je constant moet voordoen voor iemand die je niet bent?

In dit verhaal moet de zestienjarige Triss proberen zich voor te doen als iemand die ze niet is. Wanneer ze te horen krijgt dat zij anders is dan de rest, neemt haar leven een drastische wending die ze zelf nooit kon voorspellen.

Samen met Four stapt ze in een rollercoaster die haar verder brengt dan ze ooit had durven denken. Kan zij ervoor zorgen dat deze vreemde samenleving toch in harmonie kan blijven samenleven? Haar grote geheim kan vele levens redden maar aan de andere kant kan het haar eigen leven kosten en dat van haar vrienden en familie.

Stap mee in een film vol spanning, avontuur, opoffering, moed en liefde, waarbij alleen de waarheid uiteindelijk overwint.

 

Evaluatieopdracht:

Lezer: Deze opdracht vond ik zelf een echte uitdaging. Je moet proberen in een korte tekst iemand aan te zetten om ofwel de film te zien of het boek te lezen. Een gepast taalgebruik is daarbij van groot belang, aangezien je eigenlijk een soort van reclame moet maken voor het verhaal. Tevens mag je niet te veel verklappen en het een spannende bijklank te geven. Deze opdracht is eerder voor mensen weggelegd die heel creatief kunnen schrijven.

 

Didactisch: Dit is een opdracht die volgens mij echt geschikt is voor het secundair onderwijs. Je kan door deze opdracht leerlingen meer aanzetten tot het lezen van de boeken. Wanneer je aan leerlingen vraagt een spannende trailertekst te maken voor klasgenoten, gaan heel wat leerlingen meteen het boek willen lezen. Het is een ideale vervanger voor een droge boekbespreking. Tevens kan je leerlingen vragen ook echt een soort van trailer te maken door hun tekst expressief en spannend voor te lezen of in te spreken en daar de juiste muziek en beelden bij te laten zien.